10/22/2024, Jana Skálová, Ušetřeno.cz

Vyúčtování elektřiny: Kdy chodí a jak řešit nedoplatky?

Za běžné situace všem odběratelům elektřiny přichází jednou ročně vyúčtování elektřiny. V něm se dozvíte, kolik jste jí spotřebovali, jestli vám vznikly nějaké přeplatky či nedoplatky a jak se budou zvyšovat nebo snižovat zálohy na další období. Kdy chodí vyúčtování elektřiny a je možné dostat i nějaké mimořádné vyúčtování?

Vyúčtování elektřiny

Kdy chodí vyúčtování elektřiny?

Neexistuje žádné univerzální datum, kdy chodí roční vyúčtování elektřiny. Stejně tak neexistuje jen jeden jediný způsob, jak se k vám vaše vyúčtování za elektřinu může dostat.

Většina dodavatelů energií rozesílá roční vyúčtování elektřiny na jaře, typicky někdy mezi březnem a červnem, a to buď poštou, nebo e-mailem. Ale je možné, že dostáváte vyúčtování třeba až v září nebo v prosinci.

Jak tedy poznat, kdy chodí vyúčtování elektřiny? Jednoduše – podle data, které najdete na své faktuře za elektřinu. Podle něj přesně zjistíte, kdy daný zúčtovací rok začíná a tedy kdy vám přijde příští vyúčtování.

Běžný postup předcházející vyúčtování je přitom následující:

  • Pracovník vašeho distributora elektřiny přijde k vám domů a provede odečet elektroměru (v některých městech a obcích se provádí samoodečty, chytré elektroměry je možné odečítat na dálku).
  • Naměřenou spotřebu elektřiny distributor zašle do 30 dní vašemu dodavateli elektřiny.
  • Ten vám následně do 15 dní vystaví fakturu za uplynulý rok.

Pokud se vám částka na faktuře bude zdát donebevolající, možná nastal ideální čas na změnu dodavatele. Srovnání dodavatelů energií najdete na Ušetřeno.cz a v online kalkulačce si snadno vyhledáte, zda na vás někde nečeká výhodnější nabídka.

Najděte si levnějšího dodavatele

Mimořádné vyúčtování elektřiny

Možná nechcete čekat celý rok a zajímalo by vás, jak se vaše spotřeba elektřiny vyvíjí právě teď. V tom případě můžete požádat o takzvané mimořádné vyúčtování elektřiny.

Pokud stojíte o zjištění stavu vaší spotřeby a ceny za spotřebovanou energii ke konci kalendářního roku, stačí vašemu dodavateli nahlásit aktuální stav elektroměru a zažádat o mimořádné vyúčtování elektřiny. To je typicky zdarma.

Kdybyste chtěli takovéto mimořádné vyúčtování dostávat třeba každý měsíc, je to také možné, ale někteří dodavatelé ho vystavují za poplatek.

Stejně tak se mimořádné vyúčtování dělá i v určitých životních situacích, například:

I tehdy je faktura obvykle bez poplatku.

Jak řešit přeplatky/nedoplatky?

Jakmile držíte v ruce fakturu za elektřinu za uplynulý rok, zjistíte z ní mnoho různých údajů. Nejen to, kolik elektřiny jste spotřebovali a jestli je například spotřeba po porovnání nižší, nebo vyšší než v předchozím roce. Ale i to, kolik vás elektřina stála a kolik je potřeba za ni celkem zaplatit.

Díky tomu, že se v průběhu roku hradí zálohy na elektřinu, není nutné celou sumu na vyúčtování doplácet. Dodavatel vám jasně rozepíše, kolik peněz jste na zálohách už zaplatili a jestli vám vznikl nějaký nedoplatek. Ten pak musíte do data stanoveného na vyúčtování uhradit.

Proč může vzniknout nedoplatek? 

Jedním z nejčastějších důvodů je zvýšení vaší spotřeby elektřiny během roku. Jinými slovy vaše zálohy nepokryjí to, co jste ve skutečnosti spotřebovali a vy tak musíte rozdíl doplatit. Ideální pak také je si do příštího zúčtovacího období zálohy navýšit

Dalším důvodem vyššího vyúčtování může být odečet elektroměru odhadem distributora. Pokud nedojde k řádnému odečtu, kdy buď zaměstnanec distributora přímo fyzicky navštíví odběrné místo – vaši domácnost – nebo odečet provedete vy sami (tzv. samoodečet) a údaje distributorovi předáte, přistoupí distributor k odečtu odhadem. Odhadovanou spotřebu pak stanovuje na základě modelových příkladů a nemusí tak odpovídat vaší skutečně spotřebě. 

Jak postupovat v případě přeplatku?

Může se ale stát, že jste naopak šetřili a zálohy nejen pokryly spotřebovanou elektřinu, ale dokonce vám u vašeho dodavatele zbyly i nějaké peníze navíc. V tu chvíli máte dvě možnosti:

  • požádat o vrácení přeplatku
  • nechat přeplatek u dodavatele, načež bude převeden do dalšího zúčtovacího období

V případě nečekaně vysokých nedoplatků má naopak dodavatel právo navýšit vám zálohy na příští rok, aby příště pokryly podobně vysokou spotřebu. Což ale nemusíte akceptovat.

Pokud šlo o nějakou výjimečnou situaci a nesouhlasíte s navyšováním záloh, můžete svého dodavatele telefonicky nebo e-mailem kontaktovat a zažádat o úpravu záloh. Vše můžete vyřídit i osobně na pobočce. 

Existuje ovšem určitá mez, odvozená od aktuálních cen elektřiny i od vaší předchozí spotřeby, pod niž s výší záloh nelze už jít.

Pokud máte pocit, že váš dodavatel nejedná fér a snaží se vás sedřít z kůže, není nic snazšího než přejít k jinému. Srovnání dodavatelů elektřiny najdete na našich stránkách a můžete si vybrat výhodnějšího a přívětivějšího.

Co se z vyúčtování dozvíte o spotřebě elektřiny?

Až budete bedlivě studovat své roční vyúčtování elektřiny, zaměřte se i na cenu elektřiny a různou spotřebu. 

Důležitá je v tomto ohledu zejména vaše distribuční sazba, která může být jednotarifní nebo dvoutarifní. Dívejte se na cenu za distribuované množství elektřiny ve vysokém tarifu, stejně jako na tu v nízkém tarifu.

Zamyslete se také, jestli se vám nastavené sazby vyplatí a případně dodavatele požádejte o jejich změnu. Dobrou zprávou je, že to lze většinou vyřešit i online.

Důležité také je, že se dozvíte, jak jste na tom v uplynulém roce byli se spotřebou, jestli jste se snažili šetřit elektřinou a jak se toto šetření projevilo na konečném vyúčtování. 

Může vám to dát také dobré poučení, jak hospodařit v následujícím roce a jak například lépe využívat elektřinu v době platnosti nízkého tarifu.

Další poplatky ve vyúčtování elektřiny

Bohužel, vyúčtování elektřiny neobnáší jen cenu za vámi spotřebovanou elektřinu. Budete platit mnohem víc. Důvodem je, že cena elektřiny se skládá z takzvané regulované a neregulované složky.

Neregulovaná složka zahrnuje cenu za elektřinu stanovenou vaším dodavatelem, plus měsíční poplatek (ten bývá okolo 100 Kč). Regulovaná složka má ale mnohem větší šíři a v letošním roce výrazně vzrostla. Zahrnuje:

  • Distribuční poplatek
  • Cenu za příkon
  • Poplatek za výkup elektřiny z podporovaných zdrojů energie
  • Poplatek za systémové služby
  • Poplatek Operátorovi trhu
  • Daň z elektřiny
  • Daň z přidané hodnoty

A to vše musíte chtě nechtě zaplatit. Nepomůže vám ani, pokud byste změnili dodavatele elektřiny – tyto poplatky totiž nastavuje ERÚ. 

Nepřeplácejte zbytečně za elektřinu

Chytré elektroměry vs. vyúčtování elektřiny

Od července se dostávají do dalších a dalších českých domácností chytré elektroměry

Jejich velkou výhodou je, že svou spotřebu můžete sledovat doslova v přímém přenosu a má o ní dokonalý přehled i váš dodavatel. Díky chytrým elektroměrům ostatně může v Česku začít i sdílení elektřiny z obnovitelných zdrojů.

Nicméně to, kdy chodí vyúčtování elektřiny, se u chytrých elektroměrů nijak nemění. I když máte průběžný přehled, kolik elektřiny spotřebováváte, jednou za rok vám do poštovní nebo e-mailové schránky dorazí vyúčtování za elektřinu

A i na něm budou všechny běžné položky, stejně jako informace o případných doplatcích a nedoplatcích a s nimi související změny výše záloh na další období.

Jak ušetřit za elektřinu?

Existují způsoby, jak účty za elektřinu snížit. A nejde zdaleka jen o to, že budete méně svítit, méně topit a nebudete zbytečně pouštět televizi.

Jak tedy můžete efektivně snížit spotřebu elektřiny?

  • Výměna jističe, pokud je ten váš naddimenzovaný.
  • Výměna starých spotřebičů za novější úsporné.
  • Výměna běžných žárovek za LED žárovky.
  • Odpojení všech déle nepoužívaných spotřebičů a elektroniky z elektrické sítě.
  • Včasná fixace při nízkých cenách elektřiny.
  • Změna dodavatele.

Pokud máte pocit, že platíte zbytečně moc kvůli vysokým cenám vašeho dodavatele, můžete si prostřednictvím naší kalkulačky najít levnějšího. A stejně tak vám můžeme poradit, jestli se vám vyplatí spíš spotové ceny elektřiny, nebo teď vsadit spíš na fixaci.

Spočítejte si cenu elektřiny online

Na každé koruně záleží. Pomůžeme vám, abyste nemuseli platit ani jednu navíc.

Spojte se s námi
Tel: (+420)
226 289 029

Po–Pá: 9–17 h

© Copyright 2010–2024 Ušetřeno.cz s.r.o.