V případě plynu, který se k nám do ČR dodává, jde z jednoho m³ získat přibližně 0,0105 MWh. To znamená, že spotřebu naměřenou v m³ můžeme přibližně přepočítat na MWh. Stačí spotřebu v kubících vynásobit číslem 0,0105.
Zorientujte se ve vyúčtování plynu
Představuje pro vás faktura za zemní plyn španělskou vesnici? Není se čemu divit. Vyznat se v obsáhlém několikastránkovém dokumentu není snadný úkol. V obrazovém průvodci zjistíte, za co, kolik a komu platíte.
Co najdete na vyúčtování plynu?
Každý dodavatel má svou vlastní podobu vyúčtování. Ačkoli se faktury graficky liší, musí všechny respektovat platnou energetickou legislativu.
1) Nadpis a číslo faktury, logo společnosti a informace, zda se jedná o vyúčtování řádné, mimořádné nebo opravné
2) Identifikační údaje dodavatele včetně adresy firmy, IČ a DIČ + vaše jméno, zákaznické číslo, adresa odběrného místa
3) Vaše jméno a adresa
4) Variabilní symbol, který slouží k identifikování platby. Pokud byste při placení uvedli špatný VS, hrozí, že vám nebude platba započtena. Na úvodní stránce každého vyúčtování naleznete také datum splatnosti a číslo účtu dodavatele.
5) Sdělení od dodavatele
6, 7) Rekapitulace – sem míří oči všech zákazníků. Z přehledné tabulky byste se měli okamžitě dozvědět, jestli budete doplácet, nebo na vás čeká odměna v podobě přeplatku. Dodavatelé musí uvádět fakturované částky s daní a bez ní, také zde najdete částku, kterou jste zaplatili na zálohách.
Přeplatky do 100 Kč, respektive do 200 Kč (záleží na podmínkách dodavatele) se nevracejí, ale převedou se do následujícího fakturačního období.
8) Dle spotřeby za minulé zúčtovací období vám dodavatel navrhne nový splátkový kalendář. Pokud nesouhlasíte s frekvencí plateb nebo výší záloh, máte právo na změnu. Právě z důvodu možné reklamace se nová výše zálohy zohledňuje až po dvou měsících od data vystavení faktury.
9) Souhrn plateb včetně celkové zaplacené částky
10) Závěrečná část obsahuje užitečné informace, kontakty na dodavatele i státní instituce. Pokud chcete reklamovat vyúčtování, najdete na úplném konci dokumentu náležité informace.
Kdy chodí vyúčtování za plyn?
Přemýšlíte, kdy přijde vaše vyúčtování za plyn? Dostanete ho jednou ročně a následuje krátce po odečtu plynoměru. Většina dodavatelů plynu ho posílá v průběhu jara, ale neexistuje žádný jednotný termín.
Někomu tak vyúčtování za plyn přichází pravidelně v březnu, jinému až na začátku června. Důležité je, že vám přijde. A pokud máte pocit, že vyúčtování mělo přijít, ale žádný dopis od svého dodavatele nemáte?
Možná vám vyúčtování chodí e-mailem, proto zkontrolujte i svou e-mailovou schránku. Pokud není ani tam, zavolejte na infolinku svého dodavatele a optejte se, jestli už vám vyúčtování odeslali a jestli se náhodou cestou k vám někde neztratilo; pokud ano, pošle vám dodavatel plynu nové.
Co je mimořádné vyúčtování plynu?
Existuje ještě takzvané mimořádné vyúčtování plynu. Jedná se o vyúčtování za plyn, které nechodí ve standardním termínu ani pravidelně jednou ročně. Dostanete ho při nějaké mimořádné příležitosti.
Musíte si o něj ale sami požádat, vysvětlit důvod své žádosti a dodat aktuální stav plynoměru a výrobní číslo plynoměru.
Typicky dodavatel plynu posílá mimořádné vyúčtování plynu v následujících situacích:
- na konci kalendářního roku
- na konci měsíce
- při stěhování
- pro potřeby účetní uzávěrky
- při změně nájemníka ve vašem bytě
Měli byste také vědět, že zatímco řádné vyúčtování za plyn je zdarma, mimořádné vyúčtování plynu může být za poplatek. Každý dodavatel si ho přitom účtuje v jiné výši.
Jak na reklamaci vyúčtování plynu?
Nesouhlasíte se svým vyúčtováním za plyn? Pokud máte pocit, že v něm dodavatel plynu udělal chybu, můžete se samozřejmě ozvat a bránit se.
Reklamace vyúčtování plynu se řídí obchodními podmínkami vašeho dodavatele. Proto nejprve najděte svou smlouvu a pročtěte si, jaká máte práva. Zajímejte se zejména o lhůtu, do kdy můžete reklamaci na vyúčtování za plyn uplatnit. Tu je potřeba dodržet.
Můžete zavolat i na zákaznickou linku svého dodavatele, kde vám sdělí víc informací ohledně možností reklamace. Ale u toho byste neměli skončit – reklamaci vyúčtování plynu je potřeba vždy podat písemně. V ideálním případě ji odešlete doporučeně poštou.
Do reklamace vždy napište:
- své jméno a příjmení,
- datum narození,
- bydliště,
- adresu odběrného místa,
- zákaznické číslo.
Dodavatel má ze zákona povinnost vyřídit reklamaci do 15 dnů od doručení. Pokud jste v právu, musí vám do 30 dnů od doručení vrátit peníze, které vám nesprávným vyúčtováním dluží.
Pokud chcete kompletně změnit dodavatele, pomoci vám s tím mohou naši specialisté a online kalkulačka plynu, kde si můžete najít výhodnějšího dodavatele.
Ptáte se nás
Přečtěte si odpovědi na nejčastější otázky.
Co je to orientační koeficient?
Jak přepočítat spotřebu plynu z m³ na kWh?
Stačí použít vzoreček 1 m³ = 10,55 kWh.
Co je to spalné teplo?
Spalné teplo určuje, kolik tepla získáte spálením jednoho kubíku. Odvíjí se tedy od jakosti zemního plynu. Čím kvalitnější plyn, tím vyšší spalné teplo a více spotřebované energie. Spalné teplo se pohybuje většinou kolem 10,7 kWh/m³. Kvalitu plynu si můžete zkontrolovat na webových stránkách vašeho distributora.
Co je to objemový koeficient?
Objem zemního plynu se může proměňovat podle toho, kam se čerpá. Vysoko v horách se jeho objem bude o maličko lišit oproti teplému údolí.
Objemový koeficient, který se obvykle téměř rovná 1, má odstraňovat tuto odchylku. Dodavatel vynásobí spotřebu koeficientem a vyrovná tak rozdíl, který vznikl někde mezi plynárnou a vaším plynoměrem.
Nenašli jste odpověď?
Napište nám – a my hned odpovíme.