Původní majitel nemovitosti a odběrného místa provede odhlášení odběru energií a dojde k převodu na nového majitele. Ten musí podat žádost o připojení a doložit svůj vztah k nemovitosti například kupní smlouvou.
Přepis energií
Pokud se stěhujete, kupujete nemovitost, pronajímáte byt nebo řešíte dědictví, budete se muset pravděpodobně podívat i na přepis energií (elektřiny či plynu). Celý proces je poměrně jednoduchý a u velkých dodavatelů ho snadno zvládnete i online cestou.
Co potřebujete vědět o přepisu energií?
Snadno a online cestou
U velkých dodavatelů zvládnete přepis i online cestou. Případně můžete přepis provést osobně na pobočce nebo korespondenčně.
Za 2 až 4 týdny hotovo
Přepis energií trvá přibližně tuto dobu. Pokud dochází i ke změně dodavatele, může být o něco delší.
Spolupráce obou stran
Pro hladký průběh procesu je důležitá spolupráce nového i původního odběratele. A samozřejmě správně vyplněné dokumenty.
Kdy dochází k přepisu energie?
Přepis energií při stěhování
V případě, kdy se stěhujete do podnájmu, musíte se s majitelem nemovitosti domluvit na tom, zda budete energie přepisovat na sebe. Přepis energií na nájemníka je pro vás výhodný – budete tak mít přehled o svých výdajích, a navíc se můžete rozhodnout, od kterého dodavatele budete chtít energie odebírat. Stačí se podívat na jejich srovnání a vybrat si toho nejvhodnějšího přímo pro vás.
Přepis energií při koupi nemovitosti
Při koupi staršího domu či bytu bude třeba při přepisu spolupracovat s předchozím odběratelem. Ten může, ale také nemusí být majitelem dané nemovitosti. U novostaveb pak stačí kontaktovat developera nebo smluvního partnera, který koupi nemovitosti zprostředkoval.
Přepis energií při prodeji nemovitosti
Pokud prodáváte nemovitost přímo vy, musí dojít k přepisu energií na nového majitele. Odběr energií tedy odhlásíte a provedete převod na kupce.
Přepis energií v případě úmrtí, dědictví nebo při ztrátě právní způsobilosti původního majitele
Odběrné místo je pak nutné převést na osobu, která převzala disponibilní právo k nemovitosti (tzn. možnost s bytem či domem svobodně nakládat).
Co je potřeba k přepisu energií?
Pro každou z výše uvedených situací potřebujete jiné dokumenty. Drobné odlišnosti najdete i ve formulářích jednotlivých dodavatelů energií.
Důležitá je také spolupráce všech zúčastněných stran (stávajícího a nového majitele odběrného místa). Vyřízení věci s dodavatelem energií je víceméně pouhou formalitou.
Přepis energií trvá zpravidla 2 až 4 týdny. Pokud zároveň dochází ke změně dodavatele, může se proces trochu protáhnout. Důležité je především to, abyste měli připravené a správně vyplněné všechny potřebné dokumenty.
Samotný přepis je možné provést:
- osobně na pobočce dodavatele,
- korespondenčně,
- online cestou (umožňuje např. ČEZ, E.ON, PRE, Innogy, MND).
Dokumenty k přepisu energií
Pro přepis energií budete potřebovat:
- Žádost o převod odběru elektřiny nebo plynu, případně žádost o ukončení smlouvy původního zákazníka a smlouvu o připojení)
- Doklady o vlastnictví nebo vztahu k odběrnému místu (např. nájemní smlouva, kupní smlouva, výpis z katastru nemovitostí, darovací smlouva, doklad o dědictví). Někdy můžete potřebovat i plnou moc pronajímatele, nebo plnou moc k vyřízení dokumentů za původního odběratele.
- Úmrtní list nebo čestné prohlášení v případě úmrtí nebo ztráty právní způsobilosti původního odběratele
- Stav měřidla ke dni přepisu, například ve formě předávacího protokolu, s odsouhlaseným stavem plynoměru nebo elektroměru ze strany původního i nového odběratele. Pokud tento dokument nedodáte, bude přepis provedený odhadem.
- Doklad totožnosti (občanský průkaz, řidičský průkaz nebo cestovní pas)
Jak probíhá přepis energií?
Celý proces přepisu energií probíhá přibližně tímto způsobem:
- Nový majitel odběrného místa podá žádost o přepis energií u dodavatele. Původní majitel odběrného místa požádá o ukončení smlouvy. Pokud původní majitel žádost nemůže podat, je třeba mít plnou moc pro jednání za něj, v případě úmrtí pak úmrtní list nebo čestné prohlášení.
- Dodavatel zašle novému odběrateli návrh smlouvy – po jejím podpisu dojde k ukončení smlouvy předchozí.
- Nový odběratel obdrží rozpis záloh a původní konečné vyúčtování.
Ptáte se nás
Přečtěte si odpovědi na nejčastější otázky.
Jak přepsat energie na nového majitele?
Kde najdu vzor plné moci pro přepis energií?
U velkých distributorů (např. ČEZ, E.ON, Innogy) najdete plnou moc pro přepis energií na jejich webových stránkách. Inspirovat se můžete vzorem na stránkách ČEZ.
Jaké dokumenty potřebuji pro přepis energií?
Pro přepis energií budete ve většině případů potřebovat:
- žádost o převod odběru elektřiny nebo plynu,
- doklady o vlastnictví nebo vztahu k odběrnému místu,
- úmrtní list nebo čestné prohlášení,
- stav měřidla ke dni přepisu,
- doklad totožnosti.
Jak dlouho trvá přepis energií?
Přepis energií trvá zhruba 2 až 4 týdny. Především v případě, kdy jde čistě o přepis odběrného místa na jeho nového majitele. Pokud dochází i ke změně dodavatele energií, může být tato doba o něco delší.
Nenašli jste odpověď?
Napište nám – a my hned odpovíme.