Vysvětlíme vám to na praktickém příkladu: Pan Tomáš, nezkušený lyžař, zavinil srážku na sjezdovce se zdatným a rychle jedoucím rakouským snowboardistou, který při pádu utrpěl zranění ramene. Pan Tomáš si při srážce způsobil zlomeninu dolní končetiny. Náklady na ošetření, léčbu a způsobenou škodu dosáhly téměř milionu korun. Toto vše by musel pan Tomáš z velké části zaplatit z vlastní kapsy, kdyby nebyl pojištěn. V tomto případě zaplatil pouze pojistné za cestovní pojištění na 8 dní, které ho stálo pouhých 77 Kč.
Pojištění zrušení a zpoždění letu
Každý, kdo někdy cestoval letadlem, se určitě setkal se zpožděním nebo zrušením letu. Pojistěte se před cestou i pro tyto případy a usnadněte si případné komplikace.
Srovnání poskytuje Top-Pojištění.cz
Srovnejte si cestovní pojištění online
Stačí párkrát kliknout myší
Z pohodlí vlastního domova si porovnáte ceny i podmínky různých produktů na trhu a najdete ten nejvýhodnější.
Sleva až 60 % při sjednání online
Pokud si přes Top-Pojištění.cz sjednáte cestovní pojištění online, ušetříte více než polovinu ceny.
Žádné zbytečné papírování
Smlouvu uzavřete a podepíšete jednoduše přes internet. Zabere vám to jenom 2 minuty.
Na co máte nárok při zrušení nebo zpoždění letu?
Zpoždění nebo zrušení letu může vzniknout například v důsledku:
- stávky,
- živelní katastrofy,
- teroristického činu,
- nepříznivého počasí,
- technické poruchy letadla.
V rámci celé EU platí nařízení, dle kterého mají klienti leteckých společností ve všech těchto případech nárok na odpovídající odškodnění.
Pokud nastane některá z výše uvedených situací, případně je váš let z jiného důvodu opožděn nebo zrušen, plyne z toho pro aerolinky několik povinností směrem k poškozeným cestujícím.
Klíčové je, aby se jednalo o lety začínající na území členských států EU, případně na nich alespoň končily a zároveň byly operované evropským dopravcem.
Zrušení letu
Pokud byl let přímo zrušen, pak máte nárok na finanční odškodnění. Ovšem pouze za předpokladu, že jste o změně nebyli informováni alespoň dva týdny před plánovaným odletem, případně do sedmi dnů před odletem s nabídkou na odpovídající náhradní let.
Nejlepším řešením je v takovém případě komunikovat s leteckou společností, která let operovala, respektive u které jste let nakoupili.
Sama by vám měla při oznámení o zrušení letu nabídnout alternativy. Pokud byste si nevybrali a splňujete výše popsané podmínky, pak ji můžete zažádat o finanční odškodnění.
V dnešní době je bohužel často taková komunikace zdlouhavá a ne vždy se dočkáte komunikace ze strany aerolinky. V krajním případě je samozřejmě možné řešit záležitost právní cestou.
Dokonce existují specializované společnosti, které se zaměřují na vyřizování reklamací právě u leteckých společností. Počítejte však s tím, že vás to bude něco stát a může se i tak jednat o časově náročnou proceduru. V rámci cestovního pojištění je však možné využít právní asistenci, pokud je součástí pojištění.
Délka zpoždění letu – nárok na kompenzaci
V případě zpoždění letu záleží také na délce zpoždění.
Nárok na kompenzace vznikne při splnění tohoto časového schématu:
lety do 1 500 km | alespoň 2 hodiny zpoždění |
lety od 1 500 km do 3 500 km | tři hodiny zpoždění a déle |
více než 3 500 km | 4 hodiny zpoždění a déle |
Zdroj: Cestujlevne.com; aktuální k 19. 8. 2024.
Pokud k některé z takových situací dojde, mají aerolinky povinnost se o své cestující postarat. A to takto:
- zajistit občerstvení odpovídající době zpoždění,
- pomoci jim zprostředkovat alespoň dva telefonické hovory a odesílání e-mailů,
- pokud je zpoždění přes noc, zajistit ubytování v hotelu.
Za určitých podmínek je možné dožadovat se i finančního odškodnění, a to až do výše 600 eur. Záleží však na délce zpoždění, přičemž se bere v potaz zpoždění při přistání – to musí být opožděné alespoň o tři hodiny.
Například pokud byl původní čas dosednutí stanoven na pravé poledne, pak nárok na finanční kompenzaci vzniká až tehdy, pokud dorazíte ve tři hodiny odpoledne a později.
Nárok na finanční kompenzaci nevzniká tehdy, kdy příčinou zpoždění byly vnější vlivy jako například nehoda, špatné počasí, politické nepokoje či válečné konflikty.
Ať už se jedná o zpoždění, nebo zrušení letu, za které budete požadovat uplatnění nároku na kompenzaci, obraťte se na danou aerolinku. Připravte si k doložení veškerou dokumentaci o koupi, tedy zejména potvrzení zaplacení rezervace, dále palubní lístek a potvrzení o zpoždění nebo zrušení letu.
Na co se vztahuje a co kryje pojištění zpoždění letu?
Cestovní pojištění
Jak asi tušíte, vyjednávání o kompenzaci za zrušený nebo zpožděný let je zdlouhavý a vleklý proces.
Se správným cestovním pojištěním se ovšem bez obtíží dočkáte odpovídající náhrady.
V rámci krytí pojištění zpoždění nebo zrušení letu jsou běžně hrazeny náklady na:
- jídlo a pití,
- základní hygienické potřeby,
- dopravu,
- ubytování,
- další náklady související se zpožděním.
Pojištění je samozřejmě limitováno pojistnými limity, které určují maximální částku, která vám v případě pojistné události bude vyplacena.
Kolik stojí cestovní pojištění?
Cena cestovního pojištění závisí na počtu pojištěných osob, cílové destinaci i počtu dní v ní strávených. V tabulce uvádíme, kolik by za cestovní pojištění zaplatila 4členná rodina cestující do Řecka.
Nižší zajištění | Střední zajištění | Vyšší zajištění | |
---|---|---|---|
Léčebné výlohy | 4 000 000 Kč | 8 000 000 Kč | neomezeno |
Pojištění úrazu | 100 000 Kč | 300 000 Kč | 600 000 Kč |
Pojištění odpovědnosti | 250 000 Kč | 4 000 000 Kč | 15 000 000 Kč |
Pojištění zavazadel | 5 000 Kč | 25 000 Kč | 50 000 Kč |
Autoasistence | ANO | ANO | ANO |
Covid-19 | ANO | ANO | ANO |
Asistenční služby | ANO | ANO | ANO |
Cena | 1 038 Kč | 1 407 Kč | 2 815 Kč |
Cestovní pojištění je počítáno pro 14denní turistickou cestu do Řecka pro čtyřčlennou rodinu (dospělí 38 a 37 let, děti 12 a 10 let). Uvedeny jsou nejnižší cenové nabídky ve srovnání. Jedná se o ilustrační příklad, nejde o obchodní nabídku. Počítáno dne 21. 8. 2024.
Výluky pojištění zpoždění letu
Přesné výluky u zpoždění či zrušení letu si jednotlivé pojišťovny určují samy a informace o nich najdete v pojistných podmínkách.
Obvykle mezi výluky patří situace, kdy:
- jste o zpoždění nebo zrušení letu dostali informace alespoň 24 hodin před jeho uskutečněním,
- jste se nestihli řádně a včas dostavit k check-inu,
- je zpoždění letu menší než počet hodin udaný v pojistných podmínkách (obvykle se jedná o 6 hodin).
Potřebné doklady k vyplacení pojištění
Abyste od své pojišťovny dostali odpovídající náhradu je třeba doložit:
- písemné oznámení od letecké společnosti obsahující informace o důvodech zpoždění/zrušení letu,
- rozsah odpovědnosti dopravce,
- faktury a doklady o zaplacení letenek.
Pojištění zpoždění zavazadel
Samozřejmě může dojít také k situaci, kdy letadlo odletí i přistane včas, ale bez vašich kufrů. I v takovém případě máte za určitých podmínek nárok na kompenzaci od dopravce. Jak v takovém případě postupovat, jsme blíže rozebrali v článku o zpožděných zavazadlech.
Můžete také uplatnit žádost o náhradu škody od pojišťovny, pokud jste si dopředu sjednali odpovídající připojištění. Více si o podmínkách a nárocích přečtěte v článku o pojištění zavazadel.
Ptáte se nás
Přečtěte si odpovědi na nejčastější otázky.
Proč si sjednat cestovní pojištění do zahraničí?
Platí mi cestovní pojištění jen v dané zemi? Co když jich plánuji navštívit víc?
Žádné starosti. Cestovní pojištění do jedné země platí obvykle na území celého kontinentu. Například pojištění do Chorvatska platí po celé Evropě.
Nejobvyklejší územní platnost cestovního pojištění:
- Evropa a vybrané země Středomoří (např. Egypt, Turecko, Tunisko),
- svět bez USA,
- svět s USA,
- Česká republika.
Mám zájem o připojištění. Jaké si mohu sjednat?
Připojistit lze vyšší limit krytí pro léčebné výlohy a repatriaci, nadstandardní asistenční a právní služby pro případ, že by výše pojistné částky základní nabídky nebyla dostačující. Mezi další důležitá připojištění patří:
- úrazové pojištění – pro případ trvalých následků nebo smrti následkem úrazu,
- pojištění odpovědnosti – za škodu způsobenou na zdraví a majetku třetí osobě,
- pojištění zavazadel – pro případ ztráty a poškození,
- pojištění storna – pro případ zrušení nebo neuskutečnění cesty.
Na dovolené plánuji sportovat. Musím se kvůli tomu speciálně pojistit?
Rozhodně to doporučujeme. Obzvláště připojištění zimních a rizikových sportů je velmi důležité. Při jeho sjednávání věnujte náležitou pozornost výlukám jednotlivých pojišťoven, aby vámi zvolený sport byl vybranou pojišťovnou pojistitelný. Podrobně rozepsané rizikové sporty naleznete například v kalkulačce cestovního pojištění po kliknutí na informační ikonu „Detail“ u jednotlivých pojišťoven.
Jak probíhá platba za cestovní pojištění do zahraničí?
Vybrat si můžete ze široké škály platebních možností. Platební informace obdržíte na e-mail společně s pojistnou smlouvou. Pojištění je platné od okamžiku provedení platby pojistného. U většiny pojišťoven je rozhodující čas zadání platebního příkazu.
Cestovní pojištění a covid-19: Jak kryjí pojišťovny koronavirus?
Každá pojišťovna má ke koronaviru a hrazení léčby nebo storna zájezdu jiný přístup. Některé pojišťovny jsme proto vyzpovídali a zeptali se na vaše nejčastější otázky. Přečtěte si, jak se ke koronaviru staví pojišťovny
Nenašli jste odpověď?
Napište nám – a my hned odpovíme.