Pojištění storna zájezdu
Ochraňte své peníze před storno poplatky. Zjistěte, jak funguje pojištění storna zájezdu a proč je dobré ho k cestovnímu pojištění přikoupit.
Srovnání poskytuje Top-Pojištění.cz
Pojistěte si zájezd nebo letenky
Stačí párkrát kliknout myší
Z pohodlí vlastního domova si porovnáte ceny i podmínky různých produktů na trhu a najdete ten nejvýhodnější.
Sleva až 60 % při sjednání online
Pokud si přes Top-Pojištění.cz sjednáte cestovní pojištění online, ušetříte více než polovinu ceny.
Žádné zbytečné papírování
Smlouvu uzavřete a podepíšete jednoduše přes internet. Zabere vám to jenom 2 minuty.
K čemu je pojištění storna zájezdu?
Kdy jindy onemocnět než den před odjezdem na dovolenou? Špatnou náladu ze zkažené cesty vám pak rozhodně nezlepší zjištění, kolik vás budou stát storno poplatky. Ty musíte cestovní kanceláři uhradit za vzniklé škody.
Abyste je co nejvíce snížili, domluvte si k cestovnímu pojištění i připojištění pro případ storna zájezdu. To se vztahuje na zrušení zakoupeného zájezdu, letenek či ubytování.
Jak funguje pojištění storna zájezdu?
Pokud budete muset například ze zdravotních důvodů zrušit koupený zájezd, daná cestovní kancelář si z ceny vašeho zájezdu nechá odstupné, tzv. storno poplatky.
Ty jsou vždy uvedené ve všeobecných obchodních podmínkách. Na dovolenou tedy neodjedete a ještě můžete přijít o velkou část svých peněz.
Proto je dobré si uzavřít tzv. připojištění storna, díky kterému za vás pojišťovna tyto poplatky částečně uhradí.
Záleží na konkrétní situaci, ale většina pojišťoven za vás může uhradit až 80 % storno poplatků. Zbylých 20 % zaplatíte tedy obvykle sami. Výjimkou jsou pojišťovny ČSOBP a PVZP, která za vás uhradí až 90 % – spoluúčast je tedy pouze 10 %.
Cestovní pojištění si můžete srovnat i sjednat prostřednictvím naší online kalkulačky, kde si také můžete storno zájezdu připojistit.
Na co se vztahuje pojištění storna zájezdu?
Připojištění storna cesty se vztahuje na přesně stanovené situace. U každé pojišťovny se mohou lišit. Nejčastěji jde ale o tyto případy:
- Onemocnění či úraz,
- úmrtí v rodině,
- změna v rodinné situaci (například podání žádosti o rozvod),
- zmeškání spoje,
- nezaviněná výpověď ze strany zaměstnavatele.
S konkrétními podmínkami se vždy podrobně seznamte, abyste později nezjistili, že vaše situace patří mezi tzv. výluky.
Jaké jsou výluky u připojištění storna cesty?
Každá pojišťovna má své vlastní, které najdete ve všeobecných pojistných podmínkách. Možná vás překvapí, že nečekaně nepříznivá klimatická či epidemická situace v cílové destinaci nemusí být dostatečný důvod, aby vám pojišťovna storno poplatky uhradila.
Stejně tak pokud vaše zdravotní komplikace budou způsobené alkoholem, omamnými látkami či těhotenstvím, nemusíte své peníze dostat zpět.
Připojištění storna zájezdu si sjednejte včas
K cestovnímu pojištění si sjednejte i připojištění storna zájezdu. Každá pojišťovna má stanovený termín, kdy můžete připojištění uzavřít nejpozději.
Obvykle je nutné uzavřít připojištění nejpozději v den zaplacení poslední částky za dovolenou. Potom už může být pozdě.
Důkladně se proto seznamte s pojistnými podmínkami. U pojišťoven se může lišit to, na jaké situace se jejich pojištění storna vztahuje a co už patří mezi výluky.
Co když zájezd zruší cestovní kancelář nebo letecká společnost?
Cestovní kancelář může zájezd zrušit z různých důvodů. Pokud jste ale jako klienti neporušili podmínky smlouvy, musí vás odškodnit. Částka se bude lišit podle toho, jak moc se blížil termín vašeho odjezdu.
Co když je můj zájezd zrušený z důvodu mimořádné situace v destinaci?
V ojedinělých případech po vás nebude cestovní kancelář požadovat žádné storno poplatky. Může jít například o živelní katastrofu či teroristický útok na místě pobytu.
Před odjezdem doporučujeme sledovat webové stránky Ministerstva zahraničních věcí ČR. To by v takovém případě vydalo upozornění a doporučilo by cestovatelům do země nejezdit.
Jak vysoké musím zaplatit storno poplatky, když zájezd zruším?
Výše storno poplatků se u každé cestovní kanceláře liší. Obecně lze říct, že čím víc se bude blížit termín vašeho odjezdu, tím budou storno poplatky vyšší. Cestovka už nemá tolik času nenadálou situaci řešit a vznikají jí větší škody.
Storno poplatky jsou stanovené vždy ve všeobecných obchodních podmínkách daného poskytovatele služby.
Přečtěte si o pojištění storna ubytování.
Kdy je možné bezplatné odstoupení od smlouvy o zájezdu?
Existuje několik případů, kdy za zrušení zájezdu nemusíte platit žádné storno poplatky a pojištění storna zájezdu na ně nemusíte uplatňovat. Těchto případů je však jen málo a týkají se situací, kdy problém nevznikl na vaší straně.
Bezplatné odstoupení od cestovní smlouvy je možné, když:
- Zájezd zrušila sama cestovní kancelář – pokud se tak stane méně jak 20 dnů před zahájením zájezdu, máte nárok nejen na vrácení peněz za zájezd, ale i na penále ve výši 10 % z ceny zájezdu. Penále pořadatel platit nemusí v případě, že za zrušení mohla tzv. vyšší moc (například v místě konání došlo k přírodní katastrofě) nebo nebyl naplněn minimální počet účastníků zájezdu. Informace o počtu účastníků ale musí být uvedená ve smlouvě.
- Cestovní kancelář zkrachovala – pro případ úpadku by měla být cestovní kancelář pojištěná a vy byste pak měli získat svoje peníze zpět od pojišťovny. Ověřte si před podepsáním smlouvy, že je cestovka opravdu pojištěná.
- Cestovní kancelář nesplnila své povinnosti – pokud pořadatel změnil podmínky zájezdu a vy s nimi nesouhlasíte, nebo nesplnil některou svou povinnost, můžete od smlouvy odstoupit bez sankcí.
- V destinaci zájezdu došlo k mimořádným okolnostem – zejména se jedná o případy živelních pohrom, epidemií, válečných konfliktů nebo teroristických útoků. Mimořádná situace ale musí nastat přímo v místě konání zájezdu a musí mít významný dopad na poskytnutí zájezdu. Informace hledejte na webu Ministerstva zahraničních věcí ČR a Státního zdravotního ústavu. Máte nárok na vrácení peněz za zájezd, ale ne na náhradu škody.
Hned na začátku zájezdu se můžete potkat s komplikací v podobě zrušeného letu. Nárok na náhradu škody pak uplatňujte u letecké společnosti, a to v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Celé znění najdete na webu www.eur-lex.europa.eu.
Proč si pořídit pojištění storna?
Život je nepředvídatelný. Nikdy nemůžeme vědět, jestli na vysněnou dovolenou skutečně odjedeme. Bez pojištění storna jsou peníze za dovolenou ztracené.
Pojištění doporučujeme například u rodin s dětmi, které jsou častěji nemocné. Důležitým faktorem je také celková cena zájezdu. Čím vyšší je, tím víc se vyplatí hrát na jistotu a pojištění si zařídit. Jinak můžete přijít i o tisíce korun.
Pojištění storna zájezdu u jednotlivých pojišťoven
Pojištění je potřeba uzavřít ideálně hned při nákupu zájezdu, případně do pár dnů od uzavření smlouvy. Při pozdějším sjednání byste neměli nárok na pojistné. Počítejte vždy také s určitou spoluúčastí.
Pojištění storna zájezdu u jednotlivých pojišťoven:
Pojišťovna | Zaplacení pojištění storna | Limit na osobu / na smlouvu | Spoluúčast |
Allianz | Nejpozději den po zaplacení zájezdu. | nestanoven / 250 000 Kč | 20 % |
AXA Assistance | Do 15 dní před odjezdem nejpozději v den zaplacení zájezdu, nad 15 dní před odjezdem kdykoliv. | nestanoven / 500 000 Kč | 20 % |
ČSOB Pojišťovna | Nejpozději do 3 pracovních dnů od uzavření smlouvy zájezdu. | nestanoven / 100 000 Kč | 10 % |
Pojišťovna VZP | U produktů NADSTANDARD a TÚRA lze sjednat kdykoliv před odjezdem. * | 150 000 Kč / nestanoven | 10 % |
Slavia | Do 5 dnů od zaplacení zájezdu (cestovní služby). Pokud je datum dříve než za 15 dní, pak do 24 hodin od zaplacení. | 50 000 Kč / nestanoven | 20 % |
SV pojišťovna | Při sjednání pojištění méně než 14 dní před odjezdem bude pojistné plnění snížené o polovinu. | 100 000 Kč / nestanoven | 20 % |
TOP | Při sjednání pojištění méně než 14 dní před odjezdem bude pojistné plnění snížené o polovinu. | 100 000 Kč / 400 000 Kč | 20 % |
UNIQA | Pojištění storna je možné sjednat před, zároveň, nebo následující den po zaplacení poslední splátky/celé ceny za zájezd. | 100 000 Kč / 300 000 Kč | 20 % |
* U ostatních produktů lze sjednat nejpozději 7 pracovních dní po úhradě zálohy nebo celé částky za službu cestovního ruchu, avšak pokud je odjezd dříve než 15 dní po zaplacení, je třeba pojištění storna sjednat v den zaplacení cesty.
Zdroj: Smluvní a předsmluvní dokumentace pojišťoven, údaje platné ke dni 24. 6. 2024.
Jak uplatnit nárok u pojišťovny?
Pojistnou událost nahlaste pojišťovně co nejdříve. Obvykle můžete vše oznámit písemně, elektronicky či po telefonu. Potřebovat budete potvrzení o pojistné události.
To může být například lékařská zpráva, úmrtní list nebo výpověď od zaměstnavatele. Připravte si také cestovní smlouvu, doklad o zaplacení zájezdu a storno fakturu.