10/25/2024, Jana Skálová, Ušetřeno.cz
Přezutí na zimní pneu – co musíte vědět?
Už je to zase tady. Zima se blíží a je nejvyšší čas přezutí na zimní pneumatiky. Neměli byste to podceňovat a určitě se nevyplatí jezdit v lednu na letních. Ostatně, je to i zakázáno zákonem. Proto se podívejme, jak je to s přezutím gum na zimní, kdy a proč to udělat a co hrozí za porušení zákona.
Povinné přezutí na zimní pneu
Podle § 40a odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, mají řidiči v ČR povinnost přezout na zimní pneumatiky. A to nejpozději do 1. listopadu.
Až do 31. března musejí po tuzemských silnicích jezdit výhradně na zimních pneumatikách (výjimku mají takzvané celoroční pneumatiky). Pakliže by vás zastavila policejní hlídka a neměli jste přezuto na zimní pneumatiky, mohla by vás čekat pokuta:
- až 2 000 Kč na místě,
- 2 500 Kč ve správním řízení.
Na některých českých silnicích, zejména v horských oblastech, se můžete setkat dokonce s dopravní značkou, která přikazuje jízdu na zimních pneumatikách po celý rok. Může vám to připadat úsměvné, ale i kdyby bylo léto a 30 stupňů Celsia, musíte dodržovat zákon – jinak vám za jízdu na letních pneumatikách opět hrozí pokuta.
Pokud byste navíc způsobili nehodu a neměli správné pneumatiky, mohla by mít s uhrazením škody problém i pojišťovna. A to i přes vaše platné povinné ručení, případně havarijní pojištění.
Srovnejte si povinné ručení online
Kdy udělat přezutí na zimní pneu?
Ještě jste nestihli přezutí na zimní pneu? Nejste rozhodně sami. Pneuservisy jsou v průběhu celého října i na začátku listopadu přetížené. Většina z nich proto nestíhá uspokojit poptávku motoristů, kteří přicházejí na poslední chvíli.
Výměnu pneu na zimní ale můžete zvládnout i sami doma. Pokud totiž máte uschovanou kompletní sadu disků i s obutými zimními pneumatikami, není až tak složité vyměnit je za disky s letními pneumatikami.
Je potřeba udělat to do 1. listopadu a zabere vám to pouhých pár minut.
Jak na přezutí zimních pneu?
- Měli byste mít po ruce zvedák – často se používá buď nůžkový zvedák, nebo hydraulický hever.
- Dále si připravte nástrčné klíče, utahovák a křížový klíč s vhodnou velikostí pro uvolnění šroubů kol.
- Zatáhněte ruční brzdu.
- Částečně uvolněte šrouby na kolech.
- Vsuňte zvedák nebo hever pod auto a podle návodu auto zvedněte (na spodní straně auta najdete symbol, který vám napoví, kam hever umístit).
- Ostatní kola pro jistotu zabezpečte s pomocí klínů.
- Vezměte vhodné nářadí a uvolněte šrouby na kole.
- Sundejte opatrně kolo.
- Dosedací plochy můžete očistit a následně natřít vazelínou.
- Nasaďte kolo se zimní pneumatikou a utahujte šrouby.
- Doporučuje se utahovat vždy protilehlé šrouby.
- Spusťte auto na zem a dotáhněte šrouby napevno.
- Pokračujte stejným způsobem u dalších kol.
Kontrola po přezutí zimních pneumatik
Pakliže přezouváte na zimní gumy doma, měli byste po skončení práce zkontrolovat, jestli jsou zimní pneumatiky v pořádku. Co to obnáší?
- Dofoukněte je na správný tlak.
- Ujistěte se, že nejsou nadměrně sjeté (pokud by byly, museli byste zakoupit nové).
Při první jízdě se soustřeďte na to, jestli auto jede dobře a rovně. Může se stát, že bude nutné zajet na geometrii a nechat si kola vyvážit. Stejně tak po dojetí do cíle po první jízdě zkontrolujte šrouby a případně je dotáhněte.
Sjednejte si výhodné povinné ručení
Jak poznat kvalitní zimní pneumatiky?
Zimní pneumatiky jsou součástí povinné zimní výbavy. Ale bohužel vám nevydrží věčně. I když třeba v zimě moc nejezdíte, nepočítejte s tím, že zimní pneumatiky budou mít stejnou životnost jako vaše auto.
Uvádí se, že životnost zimních pneumatik je 40 000 až 50 000 kilometrů. Průměrnému řidiči tak vydrží zhruba na pět zimních sezon (někomu ale třeba jen na čtyři).
To, že už zimní pneumatiky nejsou vhodné k jízdě, poznáte podle několika základních parametrů:
Hloubka dezénu
Minimální hloubka dezénu u zimních pneumatik je 4 milimetry. Vozy těžší než 3,5 tuny musejí mít zimní pneumatiky s dezénem 6 milimetrů. Přitom u letních pneumatik je optimální 1,6 milimetru.
Rozdíl je tak velký proto, že zimní pneumatiky musejí být schopny dobře jet a udržet auto stabilní i na zledovatělé vozovce, na sněhu, na kluzké a mokré vozovce. Právě hlubší drážky zajistí, že kolo lépe drží.
Pokud je dezén už méně hluboký, nejsou takové zimní pneumatiky vhodné pro jízdu v zimě (a policisté si to při kontrole mohou klidně přeměřit) – zato je ale s klidem můžete dojezdit přes léto.
Sjeté pneumatiky
Sjetá pneumatika není vhodná pro jízdu ani v zimě, ani v létě. V zimě je to ale ještě nebezpečnější.
Jak poznáte, že je vaše pneumatika takzvaně sjetá? Obvykle to odhalíte už na první pohled. Nejen že je hloubka dezénu výrazně menší, než má být dle zákona. Sjetí se může projevit i tak, že kola nejsou vhodně vyvážena a sjíždí se jen jedna jejich strana (což je i hodně nebezpečné a pro jízdu nekomfortní).
S takovými pneumatikami můžete udělat jediné – zlikvidovat je.
Deformace
Všimli jste si po přezutí na zimní pneu, že vaše pneumatika má bouli? Je na ní trhlina? Nebo je tam jiná deformace?
Ať najdete cokoliv podezřelého, neměli byste na takové pneumatice vůbec vyjíždět na vozovku, protože riskujete její prasknutí a pak třeba i nehodu. Což je nebezpečné (a mimochodem se to pak negativně odrazí na vašem povinném ručení nebo havarijním pojištění, protože za nehodu vám pojišťovna sníží body vašeho bonusu).
Jediným řešením je okamžitá výměna pneumatiky.
Najděte si výhodné povinné ručení
Profesionální přezutí na zimní pneu v servisu
Možná nezvládnete přezutí gum na ty zimní svépomocí. Nebo to dělat zkrátka nechcete. V tom případě vás bude čekat cesta do autoservisu, případně pneuservisu. Výhodné je předem tam zavolat a objednat se, protože mechanici na vás při náhlém vpádu nemusejí mít čas.
A jelikož se jedná o jedno z nejvytíženějších období pro servisy, tak je potřeba předem si promyslet, kdy přezout zimní pneumatiky. A objednat se třeba měsíc předem.
Naložte zimní pneumatiky a vyrazte. Samotná výměna pneu na zimní nezabere příliš času – obvykle je vše vyřízeno do 45 minut. Déle to může trvat u dodávek a větších automobilů, protože jejich kola jsou větší a těžší.
Pokud zimní pneumatiku nemáte nazutou na disku, také si budete muset chvíli počkat, ale v autoservisu si s tím hravě poradí.
Na závěr vám kola ještě vyváží, aby bylo vše v pořádku.
Cena za přezutí na zimních pneumatik
Jaká je cena za přezutí? Za přezutí na zimní pneu zaplatíte zhruba 700 až 1 300 korun – záleží to na ceníku autoservisu, vašich požadavcích i lokalitě.
Výhodou přezutí na zimní pneu v pneuservisu je to, že si v leckterém můžete nechat své letní pneumatiky uskladnit – a až přijedete na jaře, nemusíte s sebou už vozit kola, protože na vás budou čekat na místě.
Pozor si dávejte, i pokud máte například auto na operativní leasing – také v tom případě je přezutí zcela na vás. Leasingová společnost to za vás nevyřeší a zpravidla ani nezaplatí.
Hledáte výhodnější havarijní pojištění?
Zimní pneumatiky v zahraničí
Protože jsou zimní pneumatiky při jízdě v zimních měsících bezpečnější a mohou zabránit autonehodě, jsou v České republice od 1. listopadu do 31. března povinné. A nejinak je tomu i v dalších státech Evropy, potažmo světa.
Pokud se tedy v zimě chystáte na dovolenou do zahraničí autem, neřešte pouze povinnou výbavu, povinné ručení, havarijní pojištění a cestovní pojištění. Zaměřte se také na zimní vybavení včetně sněžných řetězů. Může vám nejen zachránit život, ale vyhnete se díky němu i pokutě od policejní hlídky.
Zimní pneumatiky v Německu
V Německu není použití zimních pneumatik ohraničené žádnými daty. Jsou povinné pokaždé, když je na silnicích led nebo sníh. Řidiči mají povinnost mít zimní pneumatiky obuté na všech čtyřech kolech a minimální hloubka dezénu je 1,6 milimetru (ideální jsou ale i zde 4 milimetry).
Pakliže kvůli nesjízdnosti vozovky nasadíte sněhové řetězy, smíte s nimi jet maximální rychlostí 50 km/h.
Zimní pneumatiky v Rakousku
V Rakousku jsou zimní pneumatiky povinné od 1. listopadu do 15. dubna. Hloubka dezénu zimních pneumatik musí být nejméně 4 milimetry a je nutné mít je obuté na všech kolech.
Pokud nasadíte sněhové řetězy, smíte s nimi jet maximální rychlostí 40 km/h. V určitých horských oblastech Rakouska jsou sněhové řetězy povinné.
Zimní pneumatiky v Polsku
V Polsku zimní pneumatiky nejsou povinné. Pokud se tam vydáváte v zimě a přejíždíte přitom přes česká příhraniční pohoří, stejně je ale musíte mít nazuté. I z polské strany navíc pojedete často přes hory. Takže lepší je mít v zimě zimní pneumatiky nazuté a v kufru auta mít pro jistotu sněhové řetězy, ať se nedostanete do zbytečných problémů.
Zimní pneumatiky na Slovensku
Na Slovensku je tomu jinak. V zemi, kam se s oblibou jezdí do Tater, logicky existuje povinnost mít zimní pneumatiky. Ta platí od 15. listopadu do 31. března.
Při cestě do výše položených míst u sebe opět mějte i sněhové řetězy.
Nezapomeňte na cestovní pojištění
Zimní pneumatiky v Itálii
Chystáte se v zimě do italských Alp? V Itálii nejsou zimní pneumatiky povinné. Ale určité regiony tuto povinnost vyhlašují a zimní pneu tam musíte mít od 15. listopadu do 31. března. A pozor, v Údolí Aosty, což je oblast na severu Itálie, musíte mít zimní pneumatiky už od 15. října a až do 15. dubna.
Do horských úseků se také vyplatí mít po ruce (nebo spíš v zavazadlovém prostoru) sněhové řetězy.
Zimní pneumatiky ve Francii
Ve Francii nejsou zimní pneumatiky povinné. Záleží proto na počasí i na vašem zdravém úsudku. V zimních měsících a ve vyšších polohách se vyplatí mít zimní pneumatiky obuté. Ostatně, některé úseky silnic ve Francii jsou označené dopravní značkou pro zimní výbavu, takže tam je potřeba zimní pneumatiky mít (jinak neprojedete nebo vám hrozí pokuta).
Povinná zimní výbava v zahraničí
Stát | Povinnost zimních pneu | Od–do | Poznámka |
---|---|---|---|
Slovensko | ANO | 15. listopadu – 31. března | sněhové řetězy dovoleny, pneumatiky s hroty zakázány |
Polsko | doporučené | --- | sněhové řetězy dovoleny, pneumatiky s hroty zakázány |
Německo | ANO | když jsou silnice pokryté sněhem nebo ledem | sněhové řetězy dovoleny, pneumatiky s hroty zakázány |
Rakousko | ANO | 1. listopadu – 15. dubna | sněhové řetězy dovoleny, pneumatiky s hroty dovoleny |
Maďarsko | ANO | prosinec–duben | pouze na silnicích s příslušnou dopravní značkou |
Chorvatsko | doporučené | listopad–duben | povinnost vozit s sebou sněžné řetězy a lopatu |
Španělsko | NE | --- | sněhové řetězy dovoleny, pneumatiky s hroty zakázány |
Řecko | NE | --- | sněžné řetězy dovolené na vozovce pokryté sněhem/ledem |
Švédsko | ANO | 1. prosince – 31. března | sněhové řetězy jsou v určitých úsecích povinné, jinde dovolené; pneu s hroty jsou dovolené |
Zdroj: Cebia; platné k 11. 10. 2024
Pojištění vozidla vs. zimní pneu
Možná přes zimu příliš nejezdíte. A pokud vyjedete, tak jen v rámci svého města nebo těsně za něj. A tak zimní pneumatiky vůbec nemáte a jezdíte na letních.
Pokud dojde k nehodě (ať už vaší vinou, nebo vinou někoho jiného), mohou vás právě nevhodné pneumatiky dostat do nečekaných problémů:
- Můžete očekávat pokutu.
- Můžete se dostat do sporu s pojišťovnou – ta může mít problém proplatit škodu, protože řidič zjevně porušil zákon o přezutí na zimní pneu.
- Pojišťovny kvůli nehodám snižují bonusy na povinné ručení a havarijní pojištění, takže se vám může posléze zvýšit cena povinného ručení nebo havarijního pojištění.
Na přezutí gum na zimní je potřeba každý rok včas myslet a nepodceňovat zimní pneumatiky. Pokud vás nebaví dvakrát ročně přezouvat gumy, může pro vás být řešením zakoupení celoročních pneumatik. Na těch můžete jezdit v zimě i v létě. Ale faktem je, že na zimu jsou zkrátka lepší zimní pneumatiky a celoroční se jim na sněhu a ledu nedokážou vyrovnat.
Pojištění na cesty
Na cestách nezapomínejte na kvalitní povinné ručení a havarijní pojištění, které vám při nehodě může vytrhnout trn z paty, a cestovní pojištění do zahraničí.
Všechny typy pojištění si můžete srovnat i sjednat prostřednictvím našich online kalkulaček:
Srovnejte si havarijní pojištění online