Přezutí na letní pneu: Kdy a na kolik vás vyjde?

Jana Skálová
Aktualizováno:

Přezouvání na letní pneu je tradiční jarní starostí většiny motoristů. Zimní pneumatiky jsou v ČR ze zákona povinné od 1. listopadu do 31. března, načež nastává čas na přezutí gum na letní. Poradíme vám, kdy je výměna zimních pneumatik za letní nejvhodnější, co vždy zkontrolovat a jak vše vyřešit svépomocí. A pokud vás výměna pneumatik nebaví a nechcete za ni ani platit v autoservisu, pak můžete využít i jiné možnosti.

přezutí na letní

Přezutí na letní pneu je dobrovolné

Je třeba vědět, že české zákony povinnost jízdy na letních pneumatikách nijak neupravují. Pokud tedy už máte na zimních pneumatikách menší vzorek a rozhodnete se je takzvaně dojezdit, nic vám v tom nebrání (i když ideální to není). Stejně tak můžete klidně využívat celoroční pneumatiky.

Mnohem vhodnější je ale střídat zimní a letní pneumatiky. Oba druhy jsou totiž uzpůsobené pro jízdu v daném období a vykazují v něm ty nejlepší vlastnosti. Jakmile tedy uplyne zákonná lhůta pro jízdu na zimních pneumatikách, tedy přehoupne se 31. březen, je čas pomýšlet na přezouvání na letní pneu.

Najděte si výhodnější povinné ručení

Kdy přezout letní pneu?

Většina řidičů řeší výměnu pneumatik ze zimních na letní na začátku dubna. Není to ale nezbytně nutné. Tou dobou totiž bývá v autoservisech a pneuservisech plno a nestíhají. Výhodnější je tedy počkat až opadne největší nával a objednat se třeba až na druhou polovinu dubna.

Určující by pro vás ale mělo být především aktuální počasí. Přezutí na letní pneu se doporučuje až ve chvíli, kdy venkovní teploty trvale překročí 7 stupňů Celsia. I v dubnu se totiž může stát, že napadne sníh, začne mrznout a letní pneumatiky se pro vás v tu chvíli mohou stát velkým ohrožením.

A co kdyby byl už březen neobvykle teplý? Výměnu ještě odložte. Pokud byste v období povinných zimních pneumatik jeli na letních a způsobili nehodu, pojišťovna vám může i přes platné povinné ručení odmítnou proplatit způsobenou škodu. Nemluvě o tom, že za chybějící zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března hrozí pokuta od policie.

Pokud hledáte spolehlivější pojišťovnu nebo výhodnější povinné ručení, můžete vyzkoušet kalkulačku povinného ručení na Ušetřeno.cz. Najdete v ní přehledné srovnání mnoha tuzemských pojišťoven a pojištění si u nich můžete sjednat na pár kliknutí.

Dopravní značka Zimní výbava

Je třeba zmínit, že existuje speciální dopravní značka, která přikazuje mít na autě v daném úseku zimní výbavu. Nejčastěji na ni narazíte v rizikových horských úsecích, a to jak v Česku, tak i v zahraničí. I kdyby byl srpen, musíte mít na vozidle zimní pneu a po ruce sněžné řetězy.

Značka Zimní výbava

Tato značka je takzvaně příkazová, má modrou barvu a kruhový tvar. Poznáte ji podle vyobrazení vozidla v horní části a sněhové vločky ve spodní části. 

Úsek, v němž platí, je ukončen totožnou dopravní značkou Zimní výbava – konec, která vypadá stejně, jen je přeškrtnutá.

Najděte výhodné povinné ručení

Přezouvání na letní pneu svépomocí

Leckdo si kola přezouvá sám. Stačí mít na to příslušné nářadí, najít si vhodné místo a připravit se, že se trochu zašpiníte. V ideálním případě vám to zabere pár minut a ušetříte díky tomu až několik tisíc korun oproti výměně pneumatik ze zimních za letní v servisu.

Jak na to?

  • Připravte si nástrčné klíče, utahovák, křížový klíč, hever a hadr na případné otření rukou.
  • Uvolněte ruční brzdu, vyřaďte rychlost, podložte dané kolo zarážkami a postupně uvolňujte šrouby.
  • Zatáhněte ruční brzdu, zařaďte rychlost, zvedněte auto na heveru a zcela uvolněte šrouby na kole.
  • Sundejte kolo a pro jistotu ho položte pod práh auta (pro případ, kdyby se zvedák uvolnil a auto spadlo).
  • Nasaďte nové kolo nejprve rukou a poté s pomocí nářadí utáhněte šrouby – doporučuje se to dělat do kříže.
  • Vytáhněte kolo zpod vozidla, spusťte auto na zem a zcela dotáhněte šrouby.
  • Stejným způsobem pokračujte i u dalších kol.

Pomoci vám může i tento videonávod:

Výměna pneumatik (zimní za letní) v pneuservisu

Přezutí na letní pneu je běžnou službou pneuservisů a autoservisů, zabere to pár minut a sadu zimních pneumatik si v mnoha z nich můžete nechat uskladnit až do další sezóny. Vše je tak z pohledu motoristy bezstarostné a zabere to jen chvilku.

Výhodou přezutí gum na letní v servisu je především fakt, že jsou vám kola správně vyvážena. Navíc můžete požádat jen o přezutí samotných pneumatik a nemusí se měnit celá kola (což doma sami nezvládnete). Servis vás navíc upozorní na případné defekty, příliš sjetý vzorek a tak dále.

Nevýhodou je, že si za to zaplatíte. Cena se liší servis od servisu, v průměru se ale pohybuje okolo 800 až 1 000 Kč za kolo. Uskladnění zimních pneu stojí obvykle od 1 000 do 1 500 Kč za sadu.

Srovnání havarijního pojištění

Na co si dát pozor při přezutí gum na letní?

Přezutí na letní kola svépomocí není složité. Stejně jako není nijak náročné před zimou vyměnit letní za zimní. Vždy jde o totožný proces. Přesto na vás při domácím přezouvání číhají určitá rizika.

Tím největším je špatné vyvážení kol. Profesionálové v pneuservisu či autoservisu vám kola nejen vymění (případně přezují jen pneumatiky), ale zároveň je správně vyváží. To je důležité proto, aby se pneumatiky nesjížděly nerovnoměrně, neničil se jejich vzorek a nedošlo kvůli tomu v nejzazší situaci třeba i k nehodě.

Doma si ale kola nevyvážíte. Proto pokud při první jízdě po přezutí pneu na letní zjistíte, že auto nedokáže jet zcela rovně, obratem se objednejte na geometrii. Tam bude vše napraveno.

Druhým rizikem je nepřesná kontrola dezénu. Zatímco zimní pneu musejí mít podle zákona hloubku dezénu (tedy drážek na pneumatice) nejméně 4 mm, tak u letních jde o nejméně 1,6 mm. Na tuto úroveň byste se ale ve vlastním zájmu nikdy neměli dostat.

Hloubku dezénu zjistíte speciálním měřidlem nebo v drážkách hledejte drobné výstupky, které značí minimální hloubku.

V případě, že na pneumatice objevíte prasklinu, vybouleninu nebo jiný defekt, ihned ji vyřaďte a pořiďte si místo ní novou. Stejně tak se zbavte příliš starých pneumatik. Optimální životnost je 6 let. Pokud jsou starší, tak tvrdnou, ztrácejí své vlastnosti, odráží se to na nepohodlí při jízdě a není vhodné je nadále používat. Likvidujte proto i staré pneumatiky, které jsou třeba jen minimálně ojeté.

Pneumatiky byste měli pravidelně kontrolovat i pro svou bezpečnost. Pokud například policejní hlídka zjistí, že máte menší vzorek nebo je na pneumatice boule, může vám zabránit v další jízdě. Potíže mohou nastat i s řešením případné škodní události s pojišťovnou.

Proto je potřeba nejen mít sjednané výhodné povinné ručení a havarijní pojištění, ale hlavně si stav svého vozidla pravidelně hlídat. Autopojištění si můžete najít a sjednat přímo prostřednictvím Ušetřeno.cz.

Srovnání povinného ručení

Podobné články

Redakce Ušetřeno.cz  28.03.2025

Autoři

Seznamte se s našimi autory, kteří pro Ušetřeno.cz pravidelně píší inspirativní i edukativní články ze světa pojišťovnictví, energetiky, telekomunikací i finančnictví.

Bára Kocmánková   20.03.2025

Co je ETA a proč ji nově potřebujete pro vstup do Velké Británie?

Plánujete cestu do Velké Británie? Od dubna 2025 bude pro vstup nutná ETA registrace. Zjistěte, co je ETA, jak ji získat, kolik stojí a na co si dát pozor.

Redakce Ušetřeno.cz  18.03.2025

Veletrh FOR INTERIOR & DESIGN nabídne to nejlepší z interiérového designu a nábytkářského řemesla

Přijďte se inspirovat trendy i výrobky, které můžou obohatit vaši domácnost. Načerpejte tipy a rady od odborníků. Už 3. dubna v pražských Letňanech.