Koupili jste si online speciální kosmetiku, ale kde nic tu nic a e-shop zmizel z povrchu zemského? Vaše peníze ještě nemusí být ztraceny. Obraťte se na svou banku a zažádejte o službu chargeback.
Chargeback = reklamace zaúčtované platby kartou u vaší banky.
Co je chargeback?
Chargeback je v podstatě záchrannou síť při platbě kartou.
Nákup na internetu neproběhl, jak měl a obchodník odmítá zboží reklamovat? Postěžujte si bance. Ta prověří, že se prodejce nezachoval čestně a následně osloví přímo banku obchodníka, aby platbu vrátila. Banka, u které má prodejce účet, transakci stornuje a peníze se vám v ideálním případě obratem vrátí na účet.

„Je rozdíl mezi autorizovanou a neautorizovanou platbou. Pokud najdete ve vyúčtování platbu, kterou nepoznáváte, a tudíž jste k ní nedali souhlas například vyplněním PIN kódu, pak banka kartu zablokuje, aby nemohlo dojít k jejímu dalšímu zneužití. Jestliže žádáte o chargeback u autorizované platby, za zboží jste tedy vědomě zaplatili, ale obchodník vám ho například nedodal, pak trvá celý proces vrácení peněz o něco déle, jelikož do něj zasahuje hned několik stran. Karta vám ale samozřejmě zůstane.“
– Michal Hodoš, chargeback specialista v České spořitelně
Nabízí chargeback i moje banka?
Ano. Všechny banky a vydavatelé karet mají povinnost, kterou jim udělily kartové asociace (v ČR nejčastěji VISA a MasterCard), chargeback nabízet každému, kdo platí jejich kartou. A to vždy zdarma.
Pozor, chargeback se netýká bankovních převodů z účtu na účet. Jelikož jde o službu zřízenou kartovými asociacemi, vztahuje se reklamace pouze na platby kartou a výběry z bankomatu.