4/6/2023, Sandra Skorkovská, Ušetřeno.cz
Boj o zákazníky: 5 účinných tipů, jak ustát vychytralé triky operátorů
Mobilní operátoři, klasičtí i virtuální, soupeří o zákazníky. Pokud se jim nedaří je nalákat na nabídku výhodných tarifů a dalších služeb, nebojí se na klienty vyvinout nepříjemný nátlak. Odhalte pětici nejčastějších triků operátorů a naučte se na ně vyzrát.
1. Zveličování sankce za předčasný odchod
Zdá se vám, že jsou vaše výdaje za telefon zbytečně vysoké, a proto chcete operátora opustit před vypršením smlouvy uzavřené na dobu určitou? Pak budete muset uhradit smluvní pokutu, která poskytovateli služby vykompenzuje případné ztráty. Operátoři své zákazníky často přesvědčují o tom, že rozhodnou-li se pro předčasný odchod, bude sankční suma pořádně tučná, čímž chtějí jejich rozhodnutí zvrátit.
Situace už ale dávno není tak dramatická. Pokud od podpisu původní smlouvy uplynuly minimálně 3 měsíce, žádné sankce platit nebudete. Jestli tato doba ještě neuplynula, čeká vás pokuta 5 % z částky, kterou byste zaplatili za měsíční platby až do konce smlouvy.
Pozor si musíte dát v případě, že máte od operátora cokoli na splátky, se slevou nebo s dotací. V těchto případech budete muset při změně operátora vše jednorázově doplatit.
Končí vám smlouva? Najděte si výhodnější tarif
2. Používání odborných termínů a nesrozumitelných zkratek
Více, co znamenají zkratky OKU nebo MSL? Pracovníci zákaznické linky občas zahrnují klienty výrazy z telekomunikační hantýrky, jimž běžný a nepoučený smrtelník neporozumí. Podobná nedorozumění způsobují, že se klient cítí zmateně a nejistě, a proto mnohdy souhlasí s nabídkou, ke které by za jiných okolností měl výhrady.
Před hovorem s konkrétním pracovníkem na webových stránkách operátora zběžně prozkoumejte cizí termíny, které mohou souviset vaším požadavkem, neznámé zkratky vás pak tolik nepřekvapí. Kontaktuje-li operátor vás, ztrácíte sice výhodu v podobě přípravy předem, ale pokud se v tom, co vám osoba na druhé straně sluchátka říká, neorientujete, nebojte se zeptat, jejím úkolem je ostatně o klienty pečovat, ne jim házet klacky pod nohy.
3. Nejednoznačný hlasový automat
Pokud se snažíte telefonicky spojit s operátorem, zpravidla se nejdříve budete muset prokousat skrz hlasový automat s předdefinovanou nabídkou témat, která klienty nejčastěji zajímají. Než se přes menu probojujete k živému operátorovi, může to trvat několik minut. Jakmile se s operátorem spojíte, ukáže se, že daný pracovník není na danou problematiku odborník, a proto vás spojí se specialistou. A trápení může pokračovat.
NÁŠ TIP: Obrňte se trpělivostí a snažte se problém, kvůli kterému voláte, co nejpřesněji zařadit do konkrétní kategorie. Pokud si vás i přesto začnou operátoři a specialisté přehazovat jako horký brambor, slušně a věcně jim vysvětlete, že svůj požadavek tlumočíte už počtvrté, a proto byste už uvítali návrh na jeho vyřešení.
Který mobilní tarif je nejvýhodnější?
4. Pronásledování po oznámení odchodu
Pokud se blíží termín, kdy vyprší vaše smlouva, začne se o vás operátor podezřele zajímat. Nechce totiž přijít o zákazníka, a proto se bude skrze častější kontakt snažit, abyste jeho služby využívali i nadále.
Jestliže se navzdory těmto snahám po vypršení smlouvy rozhodnete přejít k jinému operátorovi, připravte se na sérii naléhavých telefonátů, jejichž cílem bude vaše rozhodnutí zvrátit. Možná budete překvapeni, jak výhodnou nabídku je pro vás operátor schopen připravit, když mu „teče do bot“.
NÁŠ TIP: Zdá se vám návrh, jehož prostřednictvím si vás operátor chce udržet, natolik výhodný, že byste byli ochotni si změnu poskytovatele mobilních služeb rozmyslet? Nepodléhejte naléhání, raději si vezměte čas na rozmyšlenou. Naše kalkulačka tarifů vám v mezičase ukáže, jestli je pro vás nabídka vhodná, nebo jestli existuje jiná, která by lépe odpovídala vašim potřebám. Pokud považujete svůj odchod za hotovou věc, buďte při hovoru s operátorem neoblomní a vysvětlete mu, že přemlouváním plýtvá svým i vaším časem, stejně jako jeho kolegové.
5. Záměrné uvádění neúplných informací
Možná jste se někdy sami ocitli v situaci, kdy vám byl operátorem nabízen neodolatelný tarif, který se neodmítá, ale realita byla poněkud jiná. Stejně tak mají operátoři sklony popisovat některé situace – například administrativu spojenou se změnou operátora – hororověji a komplikovaněji, než by bylo nutné.
NÁŠ TIP: Nastudujte si parametry svého stávajícího tarifu a ujasněte si, co vám na něm vyhovuje a naopak vadí. Budete ho tak moct snáze porovnat s novou nabídkou. Pokud si nejste jisti, jestli nabízený balíček služeb využijete, opět využijte možnosti vzít si den nebo dva na rozmyšlenou a porovnání s konkurencí, namísto abyste souhlasili s podmínkami, kterých byste později mohli litovat. Z pozice klienta nemusíte nikam spěchat a operátor to musí respektovat.
Který operátor vám nabídne nejvýhodnější tarif?